veelgestelde vragen


Het coronatoegangsbewijs

Net zoals alle andere theaters, concertzalen en evenementlocaties gaan wij per 25 september werken coronatoegangsbewijzen. Dit is van toepassing op voorstellingen, films, evenementen en Theatercafé Hopper. Voor onze expositieruimte, cultuureducatielessen en het buitenterras van Hopper is er geen coronatoegangsbewijs nodig.

Het coronatoegangsbewijs is een QR-code die je middels de CoronaCheck-app of een print moet tonen zodra daar om gevraagd wordt. Weet je niet hoe dit werkt? Kijk dan op coranacheck.nl voor meer informatie. Kom je hier niet uit, neem dan contact op met De Lawei. 

Dit coronatoegangsbewijs moet een QR-code van CoronaCheck zijn (een bewijs in een andere vorm is niet geldig). Dit kan via de smartphone app. Heb je geen smartphone? Kijk dan hoe je jouw QR-code op papier kan ontvangen via coronacheck.nl. 
 
Je ontvangt een coronatoegangsbewijs als je: 
• een vaccinatiebewijs hebt; 
• een bewijs hebt dat je recent (minder dan zes maanden) hersteld bent van corona; 
• een negatieve testuitslag hebt (niet ouder dan 24 uur voor aanvang voorstelling); 

Heb je vragen over testen voor een coronatoegangsbewijs? Kijk op www.testenvoortoegang.org of neem contact op met de kassa. Onze kassa is geopend van dinsdag t/m vrijdag van 14.00 - 17.00 uur en zaterdag van 12.00 - 17.00 uur. We zijn telefonisch bereikbaar op: (0512) 33 50 50.  

Veelgestelde vragen over de CoronaCheck-app 

Hoe werkt de CoronaCheck-app?

Met de CoronaCheck-app kunt je een coronabewijs maken. Dit is een QR-code op basis van een test, herstel of vaccinatie. Je krijgt twee QR-codes: een Nederlandse QR-code en een internationale QR-code. 

Stap 1:
Je downloadt de app via de Apple App Store of de Google Play Store
Stap 2:
Daarna klik je op “QR-code maken”. Je klikt op “Volgende”. Je selecteert waar je een QR-code van wilt maken. 

Voor het maken van een testbewijs gebruik je de ophaalcode die je per SMS of per email van de testlocatie ontvangt. 

Voor het maken van een herstelbewijs of vaccinatiebewijs haal je je gegevens op met je DigiD.  Wil je weten hoe het maken van een coronabewijs in de app werkt?

Kijk dan dit filmpje.

Mag mijn bewijs een uitgeprinte versie zijn?

Het officiële uitgeprinte document van de overheid wel. Maak je printbewijs via: www.coronacheck.nl/print . Technische hulp nodig? Bel de CoronaCheck helpdesk via 0800 – 1421 (gratis nummer) of stuur een mail naar helpdesk@coronacheck.nl. 

Ik ben wel gevaccineerd, maar heb geen corona-app, wat moet ik doen?

Je kunt de pas ook zonder computer, smartphone of CoronaCheck-app krijgen.  
Technische hulp nodig bel de CoronaCheck helpdesk via 0800 – 1421 (gratis nummer) of stuur een mail naar helpdesk@coronacheck.nl. Bereikbaar van maandag t/m zondag 08.00 – 20.00 uur 

Geldt het gele vaccinatieboekje ook als bewijs?

Nee, dit is geen officieel coronatoegangsbewijs. Je kunt de pas ook zonder computer, smartphone of CoronaCheck-app krijgen.

Kan ik ook zonder qr-code een bewijs tonen? Zo ja, welke/hoe?

Nee. CoronaCheck maakt van jouw vaccinatie of testuitslag een QR-code. Dat is jouw bewijs. De QR-code wordt gecheckt voordat je toegang krijgt. Je kunt een digitale of een papieren variant meenemen. Voor meer info www.coronacheck.nl/print of bel gratis 0800 – 1421. Bereikbaar van maandag t/m zondag 08.00 – 20.00 uur 

Werkt de CoronaCheck-app ook offline?

Om je coronabewijs te maken heb je op dat moment verbinding met internet nodig. Daarnaast moet de CoronaCheck één keer per drie dagen online zijn om instellingen op te halen. Om de QR-code vervolgens te tonen heb je geen internet nodig. Als je bij een evenement of op het vliegveld bent heb je dus geen internetverbinding nodig. 

Heb ik een Digid account nodig?

Ja, om je vaccinatiegegevens in te laden in CoronaCheck heb je een geldige DigiD nodig. Deze kun je aanvragen via www.digid.nl. Binnen maximaal 3 werkdagen ontvang je thuis een brief met activeringscode.  

Ik heb een geldig bewijs, maar heb klachten of moet in quarantaine. Is mijn coronabewijs nog geldig? 

Heb je klachten als verkoudheid, hoesten of benauwdheid? Blijf thuis. Ook als je al (volledig) gevaccineerd bent.  Als je negatief getest bent moet je je bij klachten toch opnieuw laten testen bij de GGD. Een negatieve testuitslag betekent namelijk dat je op het moment van testen geen corona had. Het kan zijn dat je later alsnog besmet bent geraakt. 

Hoe lang is mijn coronabewijs geldig? Kan ik 'm meerdere keren gebruiken?

Een Nederlands testbewijs is geldig tot 24 uur na het moment van testen. Binnen deze 24 uur kun je met het bewijs (de Nederlandse QR-code) dus meerdere locaties of activiteiten bezoeken. En de QR-code steeds opnieuw laten scannen. Let op: een door de GGD afgenomen test is veelal niet binnen 24 uur na afname beschikbaar in CoronaCheck. 

Een herstelbewijs is geldig vanaf 11 dagen na de positieve test, tot 180 dagen na de positieve test. 
Een vaccinatiebewijs is geldig vanaf 14 dagen na de laatste vaccinatie.

Op welke telefoons werkt CoronaCheck?

CoronaCheck werkt op iOS en Android-telefoons vanaf Android 6 en iOS 12 (de iPhone 5s en nieuwer). De app is gratis te downloaden uit de App Store en Google Play Store. 
Heb je een telefoon waarop de CoronaCheck-app (nog) niet werkt? Je kunt je coronabewijs ook printen op de website: www.coronacheck.nl/print. 

Kan ik een bewijs voor iemand anders in mijn CoronaCheck-app toevoegen?

Nee, op dit moment niet. Via www.coronacheck.nl/print is het mogelijk om een papieren bewijs te maken en uit te printen. 

Wanneer kan ik een herstelbewijs maken?

Je kunt een positieve testuitslag gebruiken om een herstelbewijs te maken met CoronaCheck. Hiervoor gelden een aantal voorwaarden:

  • De positieve test is afgenomen bij de GGD;
  • Het herstelbewijs is geldig 11 dagen na de positieve testuitslag, het herstelbewijs kan al wel eerder gemaakt worden;
  • De positieve testuitslag is maximaal 180 dagen oud. 

We gaan op een zondagavond naar een voorstelling, is het mogelijk om op zaterdagavond een afspraak te maken bij een testlocatie?

Ja, ook op zaterdagavond en zondagmorgen is het mogelijk om een coronatest te doen via testlocaties die zijn aangesloten bij testenvoortoegang.org. (Deze testlocaties zijn onafhankelijke aanbieders en niet verbonden met de GGD. )
 

Hoe kan ik mij laten testen?

Door een afspraak te maken via www.testenvoortoegang.org. (niet via de GGD).

Zijn er kosten voor het uitvoeren van een test?

Nee, de kosten van de test voor toegang worden op dit moment betaald door de Rijksoverheid. Er zijn hiermee geen kosten voor jou als bezoeker. 

Waar kan ik me laten testen?

Op dit moment zijn er meer dan 110 locaties waar je kan laten testen voor toegang. Kijk hier voor een overzicht van de testlocaties. Bij het maken van een afspraak zie je de locaties die het dichtst bij jou in de buurt zijn.

De dichtstbijzijnde testlocatie in Drachten: Burmanialaan 100, 9203PK. 

Moet ik me laten testen als ik al gevaccineerd ben?

Nee, dat is niet nodig. Als je gevaccineerd bent, kan je een bewijs van vaccinatie via CoronaCheck-app of via coronacheck.nl maken en heb je een geldig coronatoegangsbewijs.

Hoelang van tevoren moet ik me laten testen?

De testuitslag is 24 uur geldig. Dus je moet je binnen 24 uur voor de aanvang van de activiteit of het evenement laten testen. Je kan je tot uiterlijk twee uur voor aanvang laten testen. Om het risico zo klein mogelijk te houden raden wij aan om zo kort mogelijk voor aanvang van de activiteit/het evenement je te laten testen. 

Hoelang duurt het voordat ik mijn uitslag krijg?

In principe ontvang je de uitslag binnen twee uur. Soms kan het wat langer duren. Houd ook je map met ongewenste e-mail (spam) goed in de gaten. Geen uitslag ontvangen? Neem dan contact op met de helpdesk via 088-7770809. Testen voor Toegang is niet aansprakelijk bij een te late testuitslag. 

Hoe lang is mijn uitslag geldig?

Je testuitslag is 24 uur geldig. 

Mijn testuitslag is positief, wat nu?

Bij een positieve testuitslag krijg je geen coronatoegangsbewijs en daarmee geen toegang tot de activiteit of het evenement. Bij een positieve testuitslag is het mogelijk tot 2 uur voor aanvang van de voorstelling de toegangskaarten te annuleren. Je krijgt je geld terug of een tegoedbon.

Waar kan ik mijn testuitslag zien?

Je ontvangt een e-mail met daarin een link om je testresultaat digitaal op te halen. Via die link vind je je testuitslag en een unieke code. In de CoronaCheck-app of via coronacheck.nl  zet je deze code om in een digitaal coronatoegangsbewijs in de vorm van een QR-code. 


Mijn voorstelling is geannuleerd maar ik heb nog geen bericht ontvangen. 

Zodra de voorstelling online aangeeft dat een voorstelling is geannuleerd. Dan ontvang je je een e-mail bericht van ons. Geeft de status aan dat de voorstelling in behandeling is? Dan krijgt je nog persoonlijk bericht. Controleer ook de ongewenste e-mailbox. Is het e-mailadres niet bij ons bekend? Dan nemen wij telefonisch contact op je op.  

Hoe werkt de kaartenregeling bij verplaatste evenementen?
Als je voorstelling of concert wordt verplaatst binnen 13 maanden na de oorspronkelijke datum, dan blijft je kaart gewoon geldig voor het verplaatste evenement. Kun je niet op de vervangende datum, dan krijg je je aankoopbedrag (inclusief service- en/of reserveringskosten) terug in de vorm van een tegoedbon. De tegoedbon is onbeperkt geldig. De regeling geldt ook voor je bijgeboekte theaterdiner of noflik/neitiid.

Hoe werkt de kaartenregeling bij annuleringen?
Kon een evenement niet worden verplaatst naar een nieuwe datum binnen 13 maanden en moest het worden afgelast, dan krijg je je geld terug in de vorm van een tegoedbon. De tegoedbon is onbeperkt geldig. De regeling geldt ook voor je bijgeboekte theaterdiner of noflik/neitiid.

Hoe lang is mijn tegoedbon geldig?
De tegoedbon is onbeperkt geldig.

Kan ik ook mijn geld direct terugkrijgen?
Als je een tegoedbon niet kunt gebruiken, heb je het recht om je geld terug te vragen. Wanneer het geld wordt teruggestort, hangt ervan af of het een verplaatst of een geannuleerd evenement is.

Is er een wachtlijst voor voorstellingen?
Zodra een voorstelling is uitverkocht, dan is er een wachtlijst zichtbaar. Er zijn uitzonderingen.
Bij een versoepeling van de corona-maatregelen benaderen wij de gasten op de wachtlijst zijn geplaatst.  

Kan ik kaarten kopen aan de kassa? 
Ja, het is mogelijk om kaarten te kopen aan de kassa, tijdens kassaopeningstijden. Kijk hier voor de actuele openingstijden.

Hoe maak ik een account?

Een account aanmaken kan via de loginknop, die zich rechtsbovenin bevindt (het poppetje). Daar kun je inloggen, een account aanmaken of inloggegevens opvragen.

Hoe reserveer ik een kaartje?

Log in, zet de voorstelling(en) in het winkelmandje en ga naar het winkelmandje. Vervolgens klik je op reserveren en indien gewenst, maak je een stoelkeuze. Het is ook mogelijk om te kiezen voor 'best beschikbare stoelen'. In de kleine zaal is het vrije zit, daar is het niet mogelijk om een stoel te kiezen. Het is mogelijk om direct met de kaarten een arrangement te boeken, zoals het Neitiid of Noflik arrangement, theaterdiner of filmarrangement.  Betaal de kaarten via iDeal, de Podiumcadeaukaart of met creditcard. Lawei theater- en tegoedbonnen zijn online niet in te wisselen. 

Ik kom niet verder met online bestellen hoe los ik dit op?

Als je op pc of laptop bestelt adviseren wij gebruik te maken van één van de volgende browsers: Google Chrome of Firefox. Met Safari en Internet Explorer kun je problemen ondervinden bij het bestellen van kaarten. Maak je gebruik van een tablet of smartphone, zorg dan dat je de laatste iOS of Android software hebt geïnstalleerd.

Wat als ik mijn wachtwoord ben vergeten?

Klik op de loginknop, die zich rechtsbovenin bevindt (het poppetje) en vul bij wachtwoord vergeten het mailadres in, waar het account aan gekoppeld is. Per mail krijg je een link waarmee je het wachtwoord kunt wijzigen. Komt deze mail niet binnen, dan zit hij waarschijnlijk in de spambox (ongewenst). Als de link niet werkt (tijd verlopen), dan heb je mogelijk te lang gewacht met klikken op de link. Je moet dan opnieuw je mailadres invullen bij wachtwoord vergeten. 

Is het nodig om de e-tickets te printen?

Als je een smartphone hebt, dan is het niet nodig om je e-tickets te printen. De e-tickets kunnen vanaf de telefoon gecontroleerd worden. De e-tickets staan opgeslagen in je eigen account onder Mijn Agenda.

Je kunt de e-tickets te allen tijde bekijken, opslaan en eventueel uitprinten. Eventuele wijzigingen in het programma of stoelkeuze worden gelijk doorgevoerd naar je e-tickets. Op het laatste moment uitprinten is dus het meest handige. 

De e-tickets zijn opgeslagen als een pdf-bestand. Om deze te printen heb je het programma Adobe Reader nodig. Heb je dit niet, . Lukt het daarna niet om ze rechtstreeks te printen, dan kun je het bestand opslaan op de computer en dan uitprinten.

Zijn er verschillende prijzen per rang of is alles één prijs?

In De Lawei kennen we maar één rang, dus alle prijzen zijn gelijk voor alle stoelen.

Hoe kan ik op de website zien wat het balkon is?

Wanneer je een stoel kiest, komt onder optie kies kaartsoort je stoelkeuze te staan. De beschrijving geeft aan welke rij en stoel het is en of het balkon of zaal is.

Grote zaal

Op de plattegrond zie je drie blokken, met steeds een witregel ertussen. In de grote zaal vind je in het eerste blok rij 1 t/m 11 zaal, het tweede blok is rij 12 t/m 17 zaal (onder het balkon) en het derde blok is het balkon.

Roel Oostrazaal

Het eerste blok van de Roel Oostrazaal loopt van rij 1 t/m rij 8 zaal, het tweede blok is rij 9 t/m 13 zaal (onder het balkon) en het derde blok is het balkon.

Kan ik gebruik maken van het toilet?
Ja, de toiletten zijn geopend voor onze theater bezoekers.

Mijn kind volgt een educatieles of activiteit in De Lawei. Mag ik als ouder binnen wachten?
Op dit moment vragen wij de ouders buiten te wachten. Dit om te veel doorstroom te voorkomen in onze publieke ruimtes. 

Cookies

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Voor het plaatsen van sommige cookies hebben we echter je toestemming nodig. Door op ‘akkoord’ te klikken, stem je hiermee in. Als je niet akkoord bent, kun je via de knop ‘Instellingen aanpassen’ je voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Voor het plaatsen van sommige cookies hebben we echter uw toestemming nodig. U kunt kiezen uit onderstaande opties. 

Cookie instellingen