In de nieuwe musical Grond zien we hoe moeizaam we soms omgaan met rouw: ‘Je praat er vaak niet met anderen over’
Naar aanleiding van het overlijden van haar vader bedacht Anouk Beugels de musical Grond, over een twintiger die haar moeder verliest. ‘Een uitvaart is ook een soort voorstelling, met een openingsnummer en andere acts, maar ik was volkomen verloren.’
Vlak voor de première van de met vijf Musical Awards overladen musical Melk! overleed de vader van Anouk Beugels, directeur van musicalproducent Nanoek. In de studio van componist Charlotte Dommershausen op een bedrijventerrein in het Westelijk Havengebied in Amsterdam roept Beugels herinneringen op aan die bizarre periode vorig jaar. “Zo was ik in dezelfde bloemenwinkel om zowel bloemen te kopen voor de crematie van mijn vader als de première van Melk!, de musical over moederschap.”
“Mijn vader was een echte kluizenaar,” zegt Beugels, “een oude hippie uit het linkse Nijmegen, een anarchistische feminist, die wilde dat ik de naam van mijn moeder zou dragen. Hij had een radiopiratenzender, maar kon soms tijden van de aardbodem verdwijnen.”
“Toen ik een tijd geen contact met hem kon krijgen, heb ik een vriend die bij hem in de buurt woont gevraagd om eens te kijken. Mijn vader bleek toen al tien dagen dood. Op de wc gevallen, met zijn gezicht op de grond en daarom nauwelijks nog te identificeren.”
“Een uitvaart is eigenlijk een soort voorstelling, met een openingsnummer en andere acts, maar ik was volkomen verloren. Toen het voorbij was, met ruzie bij de crematie met een tante die de computer van mijn vader wilde openen, en begrafenisbloemstukken die ik op een hoop had zien liggen, brak een eenzame periode aan. Eerst komt iedereen nog soep brengen, en krijg je appjes en kaartjes, maar dan begint het pas, de echte rouw.”
Grond, een rouwe musical is op donderdag 04 december te zien in Schouwburg De Lawei.
🔗 Meer lezen
Lees het volledige interview met Anou Beugels op Het Parool.