Vinyl design

VINYL DESIGN

Expositieperiode: 7 april t/m 19 mei 2019.

Een tentoonstelling die de geschiedenis en ontwikkeling van de platenhoes laat zien in de periode 1959-1989. U bent van harte uitgenodigd voor de muzikale opening op zondag 7 april om 15:00 uur in De Lawei.

Op 19 mei organiseert De Lawei in samenwerking met poppodium Iduna een platenbeurs bij poppodium Iduna zelf.

In de grote foyer van De Lawei is gedurende de expositie poppodium Iduna zichtbaar middels concertfotografie.

Rock Museum presenteert:
De geschiedenis en ontwikkeling van de platenhoes in de periode 1959-1989, de gouden eeuw van het vinyl en platenhoesdesign.

De expositie wordt een samenvoeging van platenhoezen voor artiesten uit de hoek van de rock and roll, pop, beat, blues, Britse rhythm and blues folk, country(rock), folkrock, bluegrass, jazzrock, soulmusic, hardrock, funk, progrock, psychedelische rock, reggae, singer-songwriter, new wave enzovoort.

Dit zijn met name de genres waarin de ontwikkeling van het hoesdesign aansloot bij de zich snel ontwikkelende muzieksoorten uit de betreffende periode. Een hoes werd meer dan slechts de verpakking en bescherming van de plaat. De ontwerpen voor de hoezen variëren van de eenvoudige hoes met een foto van de uitvoerende artiest(en) en het enkele, smaakvolle, esthetisch verantwoorde, grappige en kleurrijke ontwerp tot exorbitante, iconische, provocerende en spraakmakende hoezen van een dubbele of driedubbele LP.

Het gaat niet in de eerste plaats om hoezen van elpees die iedereen wel kent, maar juist om bijzondere hoezen waar een verhaal aan zit. Ze maken vaak deel uit van een reeks en zijn hierdoor afwijkend ten opzichte van de rest, zeldzaam en daardoor gewild. Bovendien bestaan er vaak verschillen tussen de Amerikaanse en Europese markt met als reden dat ze te controversieel werden gevonden. De ontwerpers van de hoezen waren zowel professionele ontwerpers, als illustratoren, typografen, fotografen en kunstschilders, maar ook de uitvoerende artiesten zelf kwamen met ontwerpen voor materiaal om hun muziek in te verpakken.

Bijzonder zijn ook de hoezen, die soms nog meer aanspreken of opvallender zijn dan de muziek, omdat ze meervoudig uitgeklapt kunnen worden. Of omdat ze een afwijkend formaat hebben. Denk aan: rond, zes- of achthoekig zijn, veel extra materiaal zoals tekstvellen, posters, plakplaatjes, foto’s, stripverhalen, vouwbladen, complete boekwerken en andere hebbedingetjes. De kosten van de hoezen pakten hierdoor soms vele malen hoger uit dan de kosten van de plaat.

Tijdens de expositie worden alleen door Bé Lamberts verzamelde en geselecteerde, originele hoezen uit de periode 1959-1989 gebruikt. Vaak voornamelijk de eerste of anderszins vroege persingen. 

Het getoonde materiaal wordt vergezeld van begeleidende teksten en de data betreffende de namen van de ontwerpers, het jaartal en wat verder relevant is.
De expositie zal niet alleen de oudere muziekliefhebber trekken maar ook jongeren met als reden dat zij de de hoesdesigns uit die tijd inmiddels hebben herontdekt. Een gegarendeerde hit dus om in muziektermen te spreken.

Tekst: Bé Lamberts

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.