Al geweest: Hait... portret van een hemd

Hait... portret van een hemd

Zondag 11 december t/m zondag 29 januari 2017.

HENDRIK ELINGS - SCHILDERIJEN
BAUKJE VENEMA - FOTO'S

Hendrik Elings heeft zijn vader geschilderd toen die de ziekte van Alzheimer had. Wat deed het met Hait, wat deed het met de familie en wat deed het met Hendrik zelf? 

Baukje Venema heeft in opdracht van Hendrik diens familie gefotografeerd. 

Zie onderaan deze pagina het programma rondom de expositie in samenwerking met Sûnenz Drachten.
 

Hendrik Elings over 'Hait...portret van een hemd'.
In mijn herinnering liep mijn vader in mijn jeugd altijd rond in een wit hemd… Bij navraag klopte daar volgens mijn broers en zussen niks van. Zo zie je maar weer, niiets is zo verraderlijk en misleidend als een herinnering. Maar toch doet het niets af aan de kracht en de impact van die herinnering. Voor mij is hij zo echt en zo waar als het maar kan. Ongeveer vijf jaar geleden ben ik begonnen die beelden van mijn vader in dat witte hemd om te zetten in schilderijen.

Mijn grote, sterke, gespierde vader in dat hemd, Maar tegelijkertijd weerloos, kwetsbaar en naakt… Al die jaren ben ik hem blijven schilderen. Ook toen hij ouder werd en zijn lichaam brozer, krommeren en magerder werd. Maar altijd in dat witte hemd dat trouw de contouren van dat verouderende lijf bleef volgen. Al bleef het hemd hetzelfde, het kreeg op den duur een andere lading; één van verval… van vervlogen dagen. En van aftakeling. Zeker toen mijn vader ziek werd. Alzheimer. Niet alleen werd zijn lichaam nog brozer, ook zijn geest liet het afweten. Waar de herinnering voor mij een bron was voor inspiratie om hem te schilderen werd het, door het verdwijnen ervan, voor hem juist een kwelling. Toch, ook in die periode van treurnis, waarin mijn vader steeds verder “weggleed” ,ben ik hem blijven schilderen. En altijd in dat witte hemd. Tot aan zijn laatste zucht op 18 oktober 2009.

Al snel kwam het plan in me op om mijn broers en zussen te interviewen in het witte hemd van mijn vader en die interviews te filmen voor een documentaire. Hoewel, interviewen…meer gewoon wat kletsen over hem. Leuke en minder leuke dingen die in ons boven kwamen tijdens die gesprekken. Wat een prachtig beeld leverde dat op : om de kinderen van mijn vader in het witte hemd dat hun vader tot in zijn sterfbed had gedragen, zo te portretteren. Het was emotioneel….ze voelden zich kwetsbaar en naakt.
En het was mooi om te zien dat het hemd ook nu weer de contouren van de lichamen volgde. Slobberend bij mijn oudste zus, strak en nauwsluitend bij één van mijn broers.

Mijn vader is weg, verdwenen in zichzelf. Het hemd is gebleven en is me dierbaar. Het houdt de herinneringen levend aan wie mij lief was. Hait.

Ik hoop dat de schilderijen, de documentaire en het boek herkenning oproepen. Iedereen heeft een vader of heeft een vader gehad. Met soortgelijke anekdotes, herinneringen en gemis. Voor mij is dit project een ode aan mijn vader…aan alle vaders.

 

 

Drieluik 
  

 

Baukje Venema
Baukje Pietje Venema (Oudebildtzijl 1974) studeerde fotografische vormgeving aan de Hogeschool voor de kunsten in Utrecht (HKU) Ze deelt een studio met andere kunstenaars in De Biotoop in Haren. In 2014 werd ze met haar werk Centered Silence geselecteerd voor de Nederlandse groepsexpositie ALIVE, op het fotofestival Photoville, in New York.

Met het werk Beautiful Imperfection (een persoonlijke visie op de informatieverwerking van haar autistische dochter) exposeerde ze op het Copenhagen Photofestival, Unseen Amsterdam en kreeg uitgebreid aandacht op de website www.newdawnpaper.nl

Dit jaar staat ze in de NEW 2016, de jaarlijkse uitgave van fototijdschrift GUP waar in nieuw Nederlands fototalent is opgenomen. Ook exposeerde ze in Martiniplaza in Groningen en Kunst aan de Ee in Woudsend.

Venema vindt de fotografie een uitingsvorm die zich leent voor het woordeloos vertellen van verhalen. Bij haar manier van werken staat niet het eindresultaat maar het gehele proces centraal. De uitdaging om zo veel mogelijk te vertellen met weinig middelen verklaart haar voorliefde voor analoge zwart wit fotografie.

De samenwerking met Hendrik Elings
Sinds 2015 en tot 2018 werkt Venema aan de fotoserie Project 740, een portret van haar geboortedorp Ouwe-Syl. Hierbij kwam ze in contact met Hendrik Elings. Naar aanleiding van de fotoserie Beautiful Imperfection (een persoonlijke visie op de informatieverwerking van haar autistische dochter) vroeg hij haar om een serie portretten te maken voor de expositie ‘Hait….portret van een hemd.’
Venema fotografeerde de vijf broers en zussen Elings in het witte hemd dat hun vader altijd droeg en nam daarbij de tijd als uitgangspunt. De foto’s werden gemaakt met een analoge pinhole camera.Het principe is te vergelijken met de camera obscura .Door de lange belichtingstijden van 30-90 seconden vindt er tijdens het poseren een verstilling plaats en krijgt het beeld een sfeer die niet van deze tijd lijkt te zijn. De grens tussen nu en toen vervaagt en geeft een andere kijk op het begrip tijd.
Twee studio portretten die Venema maakte van Hendrik Elings, geven een indringende visie weer op diens zelfreflectie tijdens het proces van aftakeling van zijn vader.
In Sunenz hangen vier beelden van Venema in de serie ‘Spoor’ waar in ze met haar (houten) camera naar de relatie zoekt tussen tijd en aanwezigheid. Ben ik zichtbaar?…Verdwijn ik in de tijd?….Laat ik sporen achter?

Fotografie
Er is gewerkt met een zo genoemde houten field camera. Bijzonder aan deze 19e eeuwse analoge camera is het filmformaat van 4x5 inch, de verstelbare balg en het compacte formaat wanneer de box is ingeklapt. De portretten zijn gemaakt met een pinhole camera Hierbij wordt geen objectief gebruikt maar een plaatje met een klein gaatje. Dit is te vergelijken met het camera obscura principe. Hierdoor moet er lang belicht worden.

Technische info:
Portret hemd/4x5 inch/field camera/pinhole/negatief op papier/30-90 sec
Portret studio/4x5 inch/field camera/negatief op papier/Carl Zeiss Tessar F9/15 s.
 


 

 

Programma rondom thema dementie en het werk van Hendrik Elings
In samenwerking met Sûnenz Drachten is er een programma samengesteld rondom het thema dementie en het werk van Hendrik Elings. 

  • Vrijdag 9 december start expositie 'Dementie', Sûnenz Drachten.
    Het werk van Baukje Venema, Sabine Liedtke (zie ook haar website) en Annemarie van Buuren is te zien van 9 december tot en met 29 januari 2017 in Sûnenz.
     
  • Zondag 11 december 15:00 uur opening expositie 'Hait.. portret van een hemd', expositieruimte De Lawei.
    De expositie is te zien tot en met 29 januari 2017.
     
  • Zondag 18 december 15:00 uur première documentaire 'Hait.. portret van een hemd', Rutger Hauerzaal De Lawei.
    De documentaire is gemaakt door Rob Pieters en Petra van der Molen. De muziek is gemaakt door Roelof Reineman.
    Kaarten kosten €7,- (incl. hapje en drankje en meet & greet met de makers). Klik hier voor meer informatie en kaarten. 

  • Woensdag 11 januari 17:30 uur 'Onvergetelijke dis', Sûnenz Drachten. 
    Een onvergetelijk diner met vergeten groente en diverse bijzondere ingrediënten, zoals een boekpresentatie van het boek ‘Hait … portret van een hemd’ door Eddy van der Noord, muziek van Hein Jaap Hilarides en een inleiding en demonstratie schilderen door Hendrik Elings. Kaarten kosten 25,- euro en zijn te bestellen via www.sunenz.nl
     
  • Zondag 22 januari 15:00 lezing 'De kunst elkaar te bereiken', Sûnenz Drachten.
    Deze middag wordt met diverse sprekers stilgestaan over wat kunst met iemand die lijdt aan dementie doet, maar ook hoe het is als mantelzorger een portret te maken van iemand met dementie. Kortom, hoe bereikt en verbindt kunst. Kaarten kosten 2,50 en zijn te bestellen via www.sunenz.nl
  • Donderdag 26 januari documentaire 'Hait.. portret van een hemd' Sûnenz Drachten.
    Kaarten kosten 5,- euro en zijn te bestellen via www.sunenz.nl
     
  • Vrijdag 27 januari uniek diner 'De Hendrik Experience' expositieruimte De Lawei.
    Hendrik neemt u mee in zijn wereld met authentieke gerechten uit de Bildt en live muziek.
    Klik hier voor meer informatie en kaarten. 
     
  • Zondag 29 januari 14:00 uur workshop olieverfschilderen 'Wad', De Lawei.
    Hendrik Elings woont en werkt in een authentieke stolpboerderij, midden op het Bildtse land. Dit bijzondere landschap, en het nabijgelegen Wad, vormen inspiratie bronnen voor veel van zijn werk. Op zondag 29 januari geeft Hendrik Elings een workshop olieverfschilderen. 

 

 

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Deze site gebruikt cookies

We gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website zo plezierig mogelijk te maken. We onthouden bijvoorbeeld uw persoonlijke instellingen. Ook gebruiken we Google Analytics om inzage te krijgen in de gebruiksvriendelijkheid van de website en deze vervolgens te kunnen verbeteren.

Meer informatie

X

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.