Ceramic

Nu in de expositieruimte: 

Zondag 12 februari t/m zondag 2 april 2017
Opening expositie zondag 12 februari 15:00 uur.

PAERAU CORNEAL - KERAMISCHE BEELDEN 
TJABEL KLOK - RAKU-KERAMIEK

PETER HIEMSTRA - KERAMISCHE PORTRETTEN

De tentoonstelling toont de opmerkelijke vitaliteit en diversiteit van een Nieuw Zeelandse en twee Friese keramisten.

Paerau Corneal
De beelden van Paerau Corneal zijn geïnspireerd op de vrouwen uit de Maori cultuur, de oorspronkelijke bewoners van haar vaderland Nieuw Zeeland. Pearau zal vanaf 6 maart a.s. drie weken in De Lawei nieuw werk komen maken, waarvoor ze Nederlandse kleisoorten zal gebruiken. Tijdens haar verblijf geeft ze bovendien een workshop en ontmoet ze meerdere Nederlandse keramisten. Voor meer informatie over de workshop en het reserveren van een plaats, klik hier. 

Kiri
Paerau Corneal maakt ook de 'decors' bij de voorstelling Kiri, die in De Lawei tijdens de Nieuw-Zeeland week te zien is, en een samenwerkingsproject vormt met de choreografieën van danseres Louise Potiki Bryant. Net als Corneal afkomstig uit Nieuw-Zeeland. Klei speelt een belangrijke rol in de Maori-cultuur, zodat deze voorstelling dan ook een fraai beeld geeft van die cultuur en haar tradities. De voorstelling is twee keer, op 31 maart hier Kaarten en meer informatie en op 2 april, klik hier voor kaarten en meer informatie. 

De komst van Paerau en Louise naar Nederland is mede mogelijk gemaakt door Arts Council New Zealand. 

 

Tjabel Klok
In de RAKU-techniek, waarin oosterse filosofie een belangrijke rol speelt, maakt Tjabel Klok gebruik van eigentijdse vormen, technieken, kleuren en glazuren. Hij gaat de dialoog aan met de traditie en die vertaalt hij naar naar hedendaagse vormgeving en kleurstellingen. Het onregelmatige en onvolmaakte accentueert dan een schoonheid die tegenover een uitgebalanceerde volmaaktheid staat.

De Raku-werkwijze stimuleert door de gespannen verhouding tussen experiment en traditie de ontmoeting met het onverwachte. Zoals het vinden van uitdagend gevormde stenen op het strand of op een alledaags grindpad. Het gaat dan om het vinden van het toeval, maar dan vooral gezien als datgene wat je “toe-valt”, je verrijkt.

Vanwege het concept wordt de deksel afgewerkt door een “kunst”- greep. Aan de versteende aarde voegt Tjabel de bij toeval gevonden graniet- of vuursteen weer toe. Daardoor wordt het verweringsproduct, de klei, gecombineerd met de actuele verschijningsvorm van het oorspronkelijke materiaal, de steen.

Verder maakt hij schalen en vazen in de Naked Raku techniek: schalen en vazen met een grafische weergave van het ooit aanwezige glazuur. Al dan niet in combinatie met het aanbrengen van rode zegelaarde (Terra Sigilata)".

Meer informatie over RAKU de werkwijze kunt u hier lezen op zijn website. Rondom het werk van Tjabel hebben we twee evenementen georganiseerd waaraan u kunt deelnemen. 

Japanse theeceremonie
Op 5 maart zal De Lawei een Japanse theeceremonie verzorgen. Klik hier voor meer informatie en kaarten.

Lezing van Tjabel Klok
Op 2 april zal Tjabel Klok een lezing verzorgen over zijn werk. Deze lezing is gratis bij te wonen maar u moet wel een plaats reserveren. Reserveren kan hier.
 

Peter Hiemstra
Peter Hiemstra vroeg vijf mannen uit zijn omgeving om model te staan voor een keramisch portret. Mannen die hij kent door vriendschap, samenwerking, het delen van interesses en passies of door het 'gewone goede gesprek’ bij een glas wijn. Samen met schilder Francis Kilian , die vijf vrouwenportretten schilderde, maakte hij de tentoonstelling 'Significant others' waarbij een gelijknamige publicatie verscheen. De vijf mannen zijn tijdens de tentoonstelling 'Ceramic' in de Lawei te zien.

Mensportretten zijn eigenlijk een uitstap voor Hiemstra. Hij houdt zich namelijk vooral bezig met het maken van keramische figuren die lijken op mensen met dierenkoppen en die vaak een glimlach op het gezicht van de beschouwer doen verschijnen. Ze staan rechtop, ze zitten of ze hangen, dragen kleurige kleding en hebben attributen om zich heen verzameld waardoor de grens tussen mens en dier nog sterker vervaagt. 
Bij een tweede aanblik blijken de dieren niet meer zo schattig als gedacht. Een grimmige onderlaag wordt zichtbaar. Imiteren deze dieren de mens? Of zijn het mensen die zich gedragen als beesten? 
Peter Hiemstra zet op deze manier niet alleen vraagtekens bij ons gedrag, onze visie op de wereld en onze overtuigingen, maar steekt er ook de draak mee.

Voor de kunstenaar is het interessant om zo nu en dan eens buiten de gebaande paden te treden. Zoals het maken van 'mansportretten'. Door de levensgrote formaten, het gebruik van wezensvreemde onderdelen en het gebruik van onalledaagse kleisoorten en glazuren ontstonden er vijf portretten waarbij vorm en inhoud elkaar raken in een experimentele setting.

In mei 2016 verscheen het boek ‘Al werkend bedenk ik de wereld’ over het werk van Peter Hiemstra.
Daarna heeft hij nieuw werk gemaakt waarbij hij naar hartenlust is gaan experimenteren met glazuren. Engobes (kleislib), matte- en glanzende glazuren wisselen elkaar af in de beelden die nog steeds verhalende elementen dragen.

Peter Hiemstra werkt graag samen met andere kunstenaars. Zo maakte hij onder de naam ‘Mannen van de Karavaan’ samen met beeldhouwer Henk Slomp een reeks wagens waarbij Slomp de wagens en Hiemstra de keramische figuren voor zijn rekening nam. Op een wonderlijke wijze komt de combinatie van niet voor de hand liggende materialen bij elkaar in fantasievolle, mystieke beelden. In 2013 waren ze in een lange processie in museum Martena in Franeker te zien. Ook bij deze tentoonstelling is een publicatie verschenen.
 

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Deze site gebruikt cookies

We gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website zo plezierig mogelijk te maken. We onthouden bijvoorbeeld uw persoonlijke instellingen. Ook gebruiken we Google Analytics om inzage te krijgen in de gebruiksvriendelijkheid van de website en deze vervolgens te kunnen verbeteren.

Meer informatie

X

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.