Jaarverslag 2016-2017

Jaarverslag op hoofdlijnen ‘De Lawei in de spotlights’ van Schouwburg De Lawei-periode juli 2016 t/m juni 2017.

Goed jaar voor De Lawei, educatie komt op stoom!

Hieronder een opsomming van de meest opvallende zaken.

Bezoekersaantallen
Het afgelopen seizoen hebben meer dan 80.000 gasten een voorstelling in De Lawei bezocht. Onze eigen programmering nam met 64.000 bezoekers het leeuwendeel voor haar rekening.
Voorstellingen van culturele huurders trokken meer dan 13.000 bezoekers en de film trok 5800 filmliefhebbers, een stijging van bijna 25%.

Positief resultaat
De Lawei heeft het jaar afgesloten met een positief resultaat van €74.000.
Dit bedrag is toegevoegd aan een bestemmingsfonds met als doel het ontwikkelen van cultuureducatie in de Gemeente Smallingerland. De komende drie jaar is er daardoor €184.000 beschikbaar om de aanloopkosten van de afdeling educatie te financieren.

Publieksbereik
De Lawei is het kloppend hart en de culturele ontmoetingsplaats van Smallingerland en de regio. Niet alleen trokken de (professionele) voorstellingen veel bezoekers ook Simmerdeis, het Nieuwjaarsfeest, Jij in De Lawei en andere producties zijn publiekstrekkers.
De evenementen georganiseerd in en door De Lawei trokken niet alleen meer bezoekers, maar dragen ook bij aan een divers publiek.

Simmerdeis
Met de 11e editie van Simmerdeis is gebleken dat het festival nog steeds tot de verbeelding spreekt van een breed publiek. Meer dan 30.000 bezoekers vonden de weg naar het festivalterrein in het Slingepark.
Niet alleen het publiek, de sponsoren en de Gemeente Smallingerland weten Simmerdeis te waarderen, ook vanuit de Provincie Fryslân komt de waardering.

Verhuur en horeca
De omzet van de afdelingen horeca en verhuur is iets lager dan vooraf begroot. Toch hebben wij een aantal spraakmakende evenementen mogen verzorgen. Na het vertrek van twee ervaren medewerkers, is de afdeling inmiddels weer op volle sterkte en is de orderportefeuille goed gevuld.

PEP
In het seizoen 2015/2016 is er gestart met PEP: Programmering, Educatie en Productie die vanuit een integrale visie met elkaar worden verbonden. In 2016/2017 pakte dat direct goed uit. Met name de aanwas van het aantal deelnemende scholen en leerlingen groeide boven verwachting. De doelstelling om (podium)kunsten te verbinden met de educatie en film ligt op koers.
De talentontwikkeling viel op zijn plek bij de succesvolle familievoorstelling “Annie”. Alle voorstellingen waren uitverkocht.

Nieuwe ontwikkelingen
Waar we vorig jaar nog te maken hadden met tegenvallende resultaten op het gebied van energiebesparing, is dat het afgelopen seizoen flink verbeterd. Met name het gasverbruik is flink gedaald en de opwekking van stroom vanuit de zonnepanelen is boven verwachting. De duurzaamheid van De Lawei benaderen we vanuit een breed perspectief. Niet alleen het milieu speelt hierin een rol, maar ook het welzijn van mens en dier. Daarom wordt er vanuit de horeca van De Lawei steeds minder gewerkt met vlees, kopen we meer lokaal in en halen we bij voorkeur Fairtrade producten in huis.

Lees hier uitgebreid de spotlights.
Lees hier het jaarverslag 2016 - 2017.

Winkelmandje

U heeft geen voorstellingen in uw winkelmandje.

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.