Hans Withoos

Introdans

Spring
di 16 apr — 20.00
16 apr
20.00
  • 16 apr
    20.00
    Grote zaal

Feestelijk het voorjaar in met de uitbundige dans van Mauro Bigonzetti.

Om de lente én het leven te vieren, presenteert Introdans Spring, een programma dat zich concentreert rond het werk van Mauro Bigonzetti. De creaties van de Italiaanse meesterchoreograaf worden gekenmerkt door een uitzonderlijke diversiteit, maar in Spring wordt vooral de uitbundige en levenslustige kant van zijn oeuvre belicht. Naast twee van de grootste publieksfavorieten uit het repertoire van Introdans – Cantata en (drie delen uit) Rossini Cards – creëert Bigonzetti voor Spring ook een nieuwe, bruisende choreografie Bambù op nieuw gecomponeerde muziek van Bigonzetti's zoon, Federico Bigonzetti. Cantata wordt live begeleid door vier Italiaanse zangeressen.

Gratis inleiding

Voorafgaand aan de voorstelling is er een gratis inleiding. Het begint een uur voor aanvang. We verzoeken je te reserveren voor de inleiding, dit kan verderop in het bestelproces (tegelijk met kaartjes). Ook is het mogelijk om de inleiding later nog bij te boeken via Mijn Agenda. Maar wacht hiermee niet te lang, want vol=vol.

Spring gaat van start met een feestelijk openingsdeel, dat naast Bambù, een volledig nieuwe creatie van Bigonzetti en een uiterst fysiek werk voor een groot dansersensemble, bestaat uit drie delen uit zijn veelgeprezen Rossini Cards, waarvan de eerste twee ook nieuw zijn voor Introdans. Bigonzetti liet zich hiervoor inspireren door het werk van zijn landgenoot Gioacchino Rossini (1792-1868), die behalve barokcomponist ook een fijnproever en uitstekende kok was. In het openingsdeel verwijst Bigonzetti daar ook naar: aan een lange tafel laaft het volledige dansers tableau zich in een strakke, groteske choreografie aan een copieus diner. Het daaropvolgende duet lijkt aanvankelijk heel stemmig en romantisch te zijn, maar blijkt al gauw een flink staaltje acrobatiek van de dansers te vergen, met hier en daar een fikse knipoog. In de kolderieke finale gaan vervolgens alle remmen los. Losjes in het pak gestoken zwieren de dansers in paren rond, vormen al rondrennend steeds nieuwe patronen en springen als vlooien omhoog. Alles tot op de seconde getimed, want Rossini Cards valt of staat met een perfecte uitvoering.

Na de pauze vervolgt Spring met Bigonzetti’s opzwepende meesterwerk Cantata. In dit aardse en gepassioneerde ‘powerstuk’ laat de choreograaf de verschillende karakters uit een Italiaans dorp prachtig tot leven komen, daartoe geïnspireerd door de aanstekelijke, rauwe zang van vier Zuid-Italiaanse zangeressen:  Lorella Monti (Assurd), Christina Vetrone (Assurd), Enza Pagliara en Enza Alessandra Prestia. Mannen en vrouwen meten zich in krachtige ensemble dansen en ontmoeten elkaar in prachtige duetten, die nu eens dramatisch of weemoedig zijn en dan weerlicht en humoristisch. Als toeschouwer kun je moeilijk onberoerd blijven bij deze uitbundige ode aan de zuidelijke volkscultuur, de liefde, en misschien wel vooral aan de gekte. Cantata werd bij eerdere uitvoeringen dan ook steeds op staande ovaties onthaald

Over 'Cantata': Hier zwiept alle levenskracht dwars over het podium door de ruimte.

Het Parool

credits

choreografie: Mauro Bigonzetti | zang: Lorella Monti (Assurd), Christina Vetrone (Assurd), Enza Pagliara en Enza Alessandra Prestia.

www.introdans.nl